E-konverzió és hitelesítés
A vállalkozásoknál és intézményeknél nagy mennyiségű és jelentős értékű dokumentumállomány keletkezett és keletkezik folyamatosan. A dokumentumvagyon tárolása, kezelése, megóvása nagy ráfordításokkal biztosítható, miközben a dokumentumok irattári elérése / keresése / felhasználása, a papír alapú dokumentumkezelés és nyilvántartás következtében jelentős időt és ráfordítást igényel. Ennek kiváltásához szükséges a papírállomány struktúrált feldolgozása és elektronikus dokumentumkezelő rendszerbe töltése. A papír dokumentumok e-konverziójának végrehajtásához komplex Rendszert kell kialakítani és üzemeltetni, amelynek alapelemei az alábbiak:
- Logisztika: A folyamat feladata a tárolt, valamint a beérkező papír dokumentumok átadása a feldolgozó rendszerbe, illetve visszaadása a tárolási helyekre.
- Feldolgozási folyamat:
- Digitalizálás (dokumentumok beolvasása, képpé alakítása)
- Adatlegyűjtés (dokumentum jellemző adatainak felvétele/rögzítése a gyors visszakeresések, szűrések támogatására, mind a papír, mind a már elektronikus formában érkező dokumentumokra)
- Minőség ellenőrzés / jóváhagyás
- Elektronikus hitelesítés (opcionális): A jóváhagyott dokumentumok elektronikus hitelesítése (hitelesítési záradék, elektronikus aláírás, időbélyeg elhelyezése) igazolja az az elektronikus példány és az eredeti papírirat egyezőségét. A digitalizálást szabályozó hatályos rendelkezések1,2 alapján, a szolgáltató által végzett digitalizálást követő e-hitelesítés az eredeti aláíróktól függetlenül elvégezhető. Az e-hitelesítést követően az eredeti papírállomány selejtezhetővé válik, amely által a tárolás hely és ráfordítás igényei jelentősen csökkenthetők.
(A saját tevékenységben végzett digitalizálás és e-hitelesítés esetén, a hitelesítést az eredeti aláíróknak kell elvégezniük, és a papír dokumentumokat a hitelesítést követően is tárolni kell a megőrzési idő végéig, így addig nem selejtezhetők)- Az aláírás elkészítéséhez a szoftveres bélyegző tanúsítvány beszerzése, valamint az időbélyegzési szolgáltatás előfizetése az ügyfél feladata
- Jóváhagyott, illetve jóváhagyott és hitelesített dokumentumok (dokumentum fájlok, adatok) betöltése Elektronikus Adattár Rendszerbe.
- Digitalizált dokumentumok tárolása, adatszolgáltatás a felhasználók részére.
1321/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet a digitális állampolgárság egyes szabályairól
2 322/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet a digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről
A Rendszer fentiek szerinti alapelemeit a következő ábra szemlélteti: