E-konverzió
A vállalkozásoknál és intézményeknél nagy mennyiségű és jelentős értékű dokumentumállomány keletkezett és keletkezik folyamatosan. A dokumentumvagyon tárolása, kezelése, megóvása nagy ráfordításokkal biztosítható, miközben a dokumentumok irattári elérése / keresése / felhasználása, a papír alapú dokumentumkezelés és nyilvántartás következtében jelentős időt és ráfordítást igényel. Ennek kiváltásához szükséges a papírállomány struktúrált feldolgozása és elektronikus dokumentumkezelő rendszerbe töltése. A papír dokumentumok e-konverziójának végrehajtásához komplex Rendszert kell kialakítani és üzemeltetni, amelynek alapelemei az alábbiak:
- Logisztika: A folyamat feladata a tárolt, valamint a beérkező papír dokumentumok átadása a feldolgozó rendszerbe, illetve visszaadása a tárolási helyekre.
- Feldolgozási folyamat:
- Digitalizálás (dokumentumok beolvasása, képpé alakítása)
- Adatlegyűjtés (dokumentum jellemző adatainak felvétele/rögzítése a gyors visszakeresések, szűrések támogatására, mind a papír, mind a már elektronikus formában érkező dokumentumokra)
- Minőség ellenőrzés / jóváhagyás
- Elektronikus hitelesítés (opcionális): A jóváhagyott dokumentumok elektronikus hitelesítése (hitelesítési záradék, elektronikus aláírás, időbélyeg elhelyezése) igazolja az az elektronikus példány és az eredeti papírirat egyezőségét. Ez lehetőséget biztosít a papírállomány jogszabályi feltételeknek megfelelő selejtezésére, ezáltal a tárolás hely és ráfordítás igényének csökkentésére.
- Az aláírás elkészítéséhez a szoftveres bélyegző tanúsítvány beszerzése, valamint az időbélyegzési szolgáltatás előfizetése az ügyfél feladata
- Jóváhagyott, illetve jóváhagyott és hitelesített dokumentumok (dokumentum fájlok, adatok) betöltése Elektronikus Adattár Rendszerbe.
- Digitalizált dokumentumok tárolása, adatszolgáltatás a felhasználók részére.
A Rendszer fentiek szerinti alapelemeit a következő ábra szemlélteti: